.R3 Dolný Kubín

Táto téma k mestu ekvivalentne patrí. Keď sa povie Dolný Kubín automaticky sa mi s tým spája, okrem iného, aj plánovaná rýchlostná cesta R3. Platí to aj naopak. Už dlhšie sa zaoberám problematikou rýchlostnej cesty a ako občana mesta ma dlhodobo neteší vývoj výstavby tejto inak potrebnej komunikácie. 

Hneď na začiatok treba zdôrazniť, že nová cesta, rýchlostná, tzv. obchvat, je pre Dolný Kubín potrebná. Odpoveď na otátku prečo je zjavná a jasná. Mesto pomaly ale isto zamoruje, ako osobná, tak aj tranzitná doprava, denodenne brázdiaca cesty nášho mesta. Dnes to možno tak strašne nevyzerá, ale vývoj a okolnosti napovedajú tomu, že mesto o pár rokov ( 5,10 ) zamorí doprava tak, že bude výhodnejšie z Baniska ísť do "tesca" pešo než autom, či autobusom.

Navyše diaľničný úsek D1, ktorého výstavba sa plánuje v najbližších rokoch v úseku Kraľovany - Švošov - Hubová - Likavka  si vyžaduje urýchlene konať hlavne z dôvodu znásobenia dopravy smerujúcej na sever. Preto Národná diaľničná spoločnosť (NDS) navrhla pred niekoľkými rokmi riešiť cestu úsekom cez Malú Fatru, v koridore rieky Orava. Mesto pred niekoľkými rokmi na túto variatu (tzv. zelenú) pristúpilo a schválilo viesť trasu severnou časťou Dolného Kubína popod Trniny a ponad Záskalie. Okolnosti sa však zmenili. Časť úseku ( Kraľovany - Párnica) bola medzičasom zaradená do chráneného prírodného dedičstva NATURA 2000 a tak NDS navrhla nový kombinovaný variant zelený. Mesto ho opätovne schválilo. Avšak odvtedy sa NDS snažila presadiť TZV červený variant. 

Proti tomuto variantu, ako mesto, tak aj veľká časť populácie vystúpili a tvrdo ho kritizovali. Kritika sa tiahne až dodnes. Mesto a občania poslali niekoľko listov na Ministerstvo životného prostredia (MZP) a na NDS so žiadosťou vypracovať nový, tzv. tunelový variant ( modrý ). NDS mestu a občanom vyhovela, posudzovala nový variant. Dnes NDS tvrdí, že tento variant je najvýhodnejší. Ale má to jeden háčik. "Je pochopiteľne najdrahší," tvrdí NDS. 

Samozrejme, že NDS naďalej presadzuje červený variant, vedený skrz mesto. Preto si dovoľujem zverejniť list, ktorý som posielal na MZP.

 (fotodokumentácia na konci príspevku) 

 

LIST

_______________________________________

Hneď v úvode chcem ako občan mesta Dolný Kubín vysloviť súhlas s variantom V3 (tunel) v kombinácii s variantom V3d (tunelovým), nakoľko takýto variant minimálne zasahuje do mesta. Jeho pozitíva sú nám známe. Som potešený iniciatívou NDS komunikovať s mestom a občanmi mesta Dolný Kubín. Tento List som sa rozhodol napísať ako reakciu na list Ministerstva životného prostredia, z dňa 26.1.2011, ako aj z dôvodu rokovania NDS s verejnosťou, ktoré sa uskutočnilo v Kine Choč v Dolnom Kubíne dňa 17.2.2011 (ďalej len rokovanie NDS).

 

Variant modrý, ktorý bol na rokovaní NDS predstavený ako najlepší variant, minimálne zasahuje do mesta, života občanov, ako aj do prírody, keďže je vedený veľkou mierou tunelom. Áno rozumiem, že takýto cca 4,5 km tunel si vyžaduje svoje investície a natiahne dobu výstavby možno aj na 25 rokov avšak to neznamená, že by sa mal postaviť iný variant. V porovnaní so súdnymi spormy a vyvlastňovaním pozemkov pod napríklad červený variant, sa aj pri tomto variante, práve súdnymi spormi ako aj inými negatívnymi faktormi, môže natiahnuť doba výstavby až na 20 rokov. V takomto prípade je určite užitočnejšie stavať tunel ( najlepšie V3 v kombinácii s V3d).

 

 

Dovolím si citovať list Ministerstva životného prostredia poslaný na moju adresu dňa 26.1.2011.: „ Na základe komplexného posúdenia očakávaných vplyvov hodnotiacej činnosti na životné prostredie v hodnotenom území a splnenia opatrení na prevenciu, elimináciu, minimalizáciu a kompenzáciu vplyvov na životné prostredie považujeme realizáciu stavby za prijateľnú a potrebnú z hľadiska vplyvov na životné prostredie a celospoločenského úžitku investície za zrealizovateľnú.

 

Navrhujeme viesť trasu rýchlostnej cesty R3 v úseku Dolný Kubín – diaľnica D1 v trase kombinácie novonavrhovaného modrého variantu V3 so subvariantom V3d.“ Preto očakávam, že budete akceptovať vox populi, ktorý je kladný, a túto stavbu (viariant V3 v kombinácii so subvariantom V3d) preferovať ako najlepšiu pre mesto a reálne s ňou uvažovať pri ďalších postupoch.

 

Dôvody prečo chceme  TUNEL (tunelový variant) :

 

  • mesto netrpí dopravou

  • mesto netrpí hlukom ani prachom

  • R3 nezaberá mestu rozvojové plochy, plochy pre potencionálnu výstavbu

  • Čím skôr sa rozhodne, tým skôr sa začne stavať, pričom s modrým variantom súhlasí podstatná väčšina obyvateľstva Dolného Kubína

  • modrý variant zasahuje minimálne do mesta Dolný Kubín, čím sa eliminujú negatívne vplyvy na mesto i na jeho obyvateľstvo.

 

Ako občan mesta Dolný Kubín a priamy účastník výstavby vyslovujem nesúhlas s Červeným variantom V1 rovnako ako aj s jeho fialovým subvariantom, ktoré sú podľa mňa, a početnej skupiny občanov, úplný nezmysel.

Druhý najvýhodnejší variant červený, podľa hodnotiacej správy, je vyslovene zlý a poškodzuje mesto Dolný Kubín a tiež jeho obyvateľstvo ! Vox populi je vyslovene proti tomuto variantu rychlostenj cesty R3!

 

Negatíva červeného variantu V1

 

  • negatívne ovyplyvňuje život v meste

  • prechádza skrz historické jadro mesta

  • prechádza skrz obývané zóny

  • zvlášť problematické z hľadiska zhoršenia životného prostredia obyvateľa sú zóny:

Medzihradné (Medzihradská ul.), Janoškova ul., Matúškova ul., Brezovec (najmä ulice: Gacekova, Tulská, Mierová, Dukelských hrdinov, Gagrinova, Jána Hollého, Družby, Martina Hattalu)

  • ohraničenie Janoškovej ulice cestami I/59 a novonavrhovanou V1 R3

  • zle vypracovaná štúdia červeného variantu – nezapočítaná nestvujúca, resp. narastajúca doprava súčasných komunikácií.

  • asanácia objektov

  • príliš krátka vzdialenosť medzi mostom nad Matúškovou ul. a prvou výškovou bytovkou na matúškovej ulici.

  • rovnako krátka vzdialenosť medzi domom na Medzihradskej ul. a už spomenutým mostom.

  • možný dlhoročný spor s vlastníkmi pozemkov pod plánovanou trasou

  • záber poľnohospodárskej pôdy, pasienkov.

  • zamedzenie rozvoja súkromných podnikateľov v agrárnej oblasti ako aj rozvoja agroturistiky.

  • zabrzdenie regiónu v oblasti rozvoja rekreačných aktivít

  • zamedzenie rozvoja Dolného Kubína o nové mestské časti na Dúbrave – lukratívna zóna medzi Medzihradným a Brezovcom práve na bávanie a rekráciu.

  • prekládka mnohých inžinierkskych sietí (potrubie Oravice cez Dúbravu)

  • neúhlas mesta a MsZ Dolný Kubín

  • nesúhlas veľkej skupiny občanov aj z nedotnkutých častí mesta

  • nesúhlas členov skupiny na facebook-u (počet ku dnešnému dňu je 1521)

  • stavba je budovaná hlavne do budúcnosti a doslova irituje mládež bývať va takomto meste

  • dvakrát schválený zelený variant

  • neúhlas občanov mestských častí

  • náklonnosť mesta, MsZ ale aj veľkej - početnej skupiny občanov za modrý tunelový variant V3 so subvariantom V3d

  • vyjadrenie cechu architektov z Ružomberka proti červenému variantu, nakoľko poškodzuje Dolný Kubín v značnej miere.

  • je dlhší než tunelový variant

  • viac emisií, výfukových plynov v teritóriu mesta Dolný Kubín z dôvodu toho, že je dlhší a mestom musí byť obmedzená rýchlosť z hladiska bezpečnosti. (predĺži sa čas prejazdu mesto a to výrazne oproti tunelovému variantu)

  • neodkláňa dopravu z mesta, len ju premiestňuje na inú komunikáciu.

  • Červený variant nie je projekt s dlhoročnou výhliadkou. Mesto má potenciál sa rozvíjať o novú zástavbu, ktorá sa v meste rozbieha (viz projekt Zlatá jeseň). Cesta sa skôr či neskôr stane, po celej svojej dĺžke, súčasťou mesta Dolný Kubín a v takom prípade bude treba v Dolnom Kubíne v dohľadnom čase, pri stúpajúcej doprave a rozvojových aktivitách mesta, hľadať nový koridor pre odklonenie tranzitnej dopravy, a nie je vylúčené, že sa ním stane práve tunelový variant. Preto NAVRHUJEM RIEŠIT TRASU R3 FORMOU TUNELU, VARIANTU V3 A SUBVARIANTU V3d .

Mnohé konflikty vymenované vyššie predstavujú reálnu hrozbu pre dokončenie stavby v navrhovanom čase. A preto opakovane zdôrazňujem, že výstavba takejto cesty sa môže natiahnuť aj na niekoľko rokov, a preto je podľa nie len môjho názoru rozumnejšie stavať tunel V3 so subvariantom V3d, aj s rizikom, že stavba sa dokončí možno až o niekoľko desiatok rokov.

 

 

R3 Dolný Kubín -  červený variant , fialový subvariant a modrý (tunelový) variant.

Nakoniec chcem zdôrazniť, že mesto Dolný Kubín je významným mestom regióna Oravy, či z hľadiska kultúry, rozvoja alebo bývania. Mesto od vzniku Slovenskej Republiky nezažilo investíciu v tak významnej miere akou je stavba R3. Preto si zasluhuje zohľadniť všetky faktory, ktoré stavba R3 tomuto mestu spôsobí. Mesto, ako aj obyvatelia mesta, sa chceme dohodnúť na rozumnom riešení a vítame iniciatívu NDS a Ekojet-u hľadať nové riešenia.

.m